Un joc de fitxes per a entendre com funciona la ciència!

En aquesta activitat es pretén que els alumnes coneguin i apliquin les diferents fases del mètode científic, a través de la creació de les regles per a un joc de fitxes (que serà un model científic simplificat). Es pot fer aquesta activitat al principi d’un curs de ciències, o bé abans d’introduir algun model significatiu com el model d’interacció gravitatòria o elèctrica.

fitxes

Figura 1: Exemple de fitxes i de taulell per a dissenyar un model d’interacció de partícules

1a part: Disseny d’un model d’interacció de partícules (“crear les normes del joc”)

Donem 6 fitxes a cada grup d’alumnes. Les fitxes tenen propietats diferents (forma, color, mida). Els alumnes han d’acordar un model d’interacció explicant com interaccionaran les fitxes en un camp quadriculat com el de la Figura 1. Per a simplificar el procés, podem restringir la interacció a dues fitxes. Cal que expliquin, per tant, com es comportaran dues fitxes en el taulell segons la seva forma, color i mida.

Exemples:

  • “Si es col·loquen dues fitxes amb la mateixa forma en dues caselles veïnes, les dues es mouran separant-se una casella”
  • “Si es col·loquen dues fitxes amb la mateixa forma separades en més d’una casella, no passarà res”
  • “Si es col·loquen dues fitxes de mides diferents al taulell, la petita desapareix”

És complicat tenir en compte totes les possibilitats. Per això, els demanarem que juguin una estona amb el seu model de fitxes per tal d’afegir les normes i les excepcions necessàries per a tenir un model complet.

2a part: Experimentació (“jugar”)

Ajuntem dos grups. Per començar, un grup serà el grup “indagador” i l’altre el “creador”. El grup indagador comença fent 3 experiments amb el sistema del grup creador per tal d’esbrinar el seu model. Per a fer-ho, col·loquen dues fitxes al punt de sortida i els del grup creador del model mouen d’acord amb el model creat.

Després de 3 experiments, el grup indagador fa una hipòtesi de com és el model i l’escriu. Aleshores el grup indagador pot fer 5 experiments més, per tal de confirmar o refutar la hipòtesi, o bé de millorar-la.

S’intercanvien els rols.

3a part: Posada en comú i reflexió 

El grups indagadors i creadors s’expliquen entre ells els models deduïts, i els comparen amb el model real. Per a guiar la reflexió, poden fer-se aquestes preguntes:

  • La hipòtesi inicial ha sigut la correcta?
  • Hem aconseguit esbrinar tots els aspectes del model?
  • Quants experiments haguéssim necessitat per a esbrinar-ho?
  • Fins i tot amb infinits experiments, ho haguéssim pogut saber exactament com està escrit?
  • Assumint que el nostre model potser no és exactament el del grup creador: ens és útil per a descriure la interacció entre les fixes?

Aquí és un bon moment per a que el professor/a faci èmfasi en les semblances i les diferències d’aquest Joc amb el funcionament de la ciència. Cal remarcar que en aquest joc, com en la ciència, és possible que ignorem algun factor fonamental i que per tant acceptem com a bo un model que descriu els experiments que hem fet, però que no explica correctament la realitat. També és necessari que els alumnes s’adonin que descriure la realitat no implica necessàriament comprendre-la. Finalment, podem relacionar-ho amb coneixements previs i reflexionar sobre els límits de la ciència i del coneixement humà. Possibles preguntes per al debat:

  • Quins models de la natura coneixem?
  • Quines lleis de la natura són conegudes per tothom?
  • Són completament certes? Han estat refutades?
  • Les lleis estan “escrites” en algun lloc?
  • És possible que els humans puguem arribar a donar un model per “completament vàlid”?
Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s